سرطان پایان مسیر نیست، چیزی که در این مسیر مهم است روحیه‌ی جنگندگی و امید شما به بهبودی است، پس امیدوار و قوی بمانید.

سرطان در سالمندان؛ چالش‌های سرطان در سنین بالا

سرطان در سالمندان
در این نوشته شما می خوانید

می‌دانیم که علل ایجاد سرطان یا ارثی است یا اکتسابی! اما علت سرطان در سالمندان چیست و چه عواملی باعث می‌شوند که افراد در دوران پیری و زمانی که بیش از همیشه نیاز به آرامش و سکون دارند، درگیر این بیماری شوند؟

به همین جهت در این مقاله‌ی بای بای سرطان قصد داریم به دلایل بروز سرطان در افراد سالخورده و انواع شایع سرطان در سنین بالا بپردازیم و چالش‌هایی که ممکن است در مسیر درمان سرطان برای بیماران سالمند و اطرافیانشان ایجاد شوند را بررسی خواهیم کرد.

انواع سرطان‌های دوران سالمندی

با افزایش سن عزیزان و اطرافیانمان مهم است که از چالش‌های سلامتی بالقوه‌ای که امکان دارد برای این افراد رخ دهد، از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان، آگاه باشیم.

همانطور که می‌دانید سرطان یک بیماری پیچیده است که افراد را در هر سنی درگیر می‌کند اما باید به این‌ نکته اشاره کرد که احتمال بروز این بیماری در افراد مسن بسیار بیشتر است.

از این رو در این قسمت از مقاله می‌خواهیم راهنمایی‌های جامعی در خصوص شایع‌ترین سرطان‌ در سالمندان، علائم اولیه، عوامل خطر سرطان در سالمندان و گزینه‌های درمانی موجود ارائه دهیم تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید بهتر از عزیزان مسن و سالخورده خود حمایت و حفاظت کنید.

سرطان در سالمندان
سرطان سینه؛ ارتباط مستقیم با افزایش سن

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان مسن است؛ به طوری که بیش از یک پنجم کل سرطان‌های سینه در زنان بالای ۷۵ سال بروز پیدا می‌کند.

از این رو تشیخص زود هنگام سرطان سینه در جهت درمان موفق سرطان در سالمندان و بهبود نتایج کلی بیمار بسیار مهم است.

به باور متخصصین، انجام خود آزمایی‌ها به صورت روتین و منظم و همچنین استفاده از تست‌های تشخیصی مثل ماموگرافی برای شناسایی هرگونه تغییر در ظاهر و یا بافت پستان ضروری است.

عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان مسن شامل سابقه خانوادگی این بیماری، قرار گرفتن در معرض استروژن در طول زندگی و عوامل خارجی مانند سبک زندگی، مصرف بیش از حد الکل و چاقی خواهد بود.

داشتن یک سبک‌ زندگی سالم می‌تواند به واسطه انجام یکسری فعالیت‌ها مثل فعالیت بدنی و ورزش منظم، رژیم غذایی متعادل و محدود کردن یا قطع مصرف الکل در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک زیادی کند.

سرطان پروستات؛ در کمین مردان مسن

سرطان پروستات از مهم‌ترین سرطان در سالمندان و در مردان مسن است و یک چهارم کل موارد سرطان در مردان را به خود اختصاص داده است.

خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می‌یابد و در اکثر موارد در مردان بالای ۶۵ سال تشخیص داده می‌شود. انجام غربالگری‌های منظم آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) و معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) برای تشخیص به موقع این نوع سرطان در آقایان ضروری است.

در حالی که علل دقیق سرطان پروستات هنوز ناشناخته است اما ریسک فاکتورهای این بیماری شناسایی شده‌اند که شامل سابقه خانوادگی، سن، قومیت یا نژاد (مردان آفریقایی-آمریکایی به طور کلی در معرض خطر بیشتری قرار دارند) و عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی پرچرب هستند.

انجام فعالیت‌های بدنی منظم روزانه، حفظ وزن مناسب و مصرف رژیم غذایی غنی از میوه‌های رنگارنگ، سبزیجات و غلات کامل ممکن است در کاهش ریسک بروز سرطان پروستات در افراد مسن موثر باشند.

سرطان ریه؛ برآیند اعتیاد به سیگار

ابتلا به سرطان ریه، یکی از نگرانی‌های قابل توجه در قشر مسن جامعه است؛ به ویژه برای کسانی که سابقه مصرف سیگار دارند. طبق آمارهای بدست آمده بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه، بالای ۷۰ سال سن داشته‌اند و از سیگار به عنوان عامل اصلی و مهم سرطان ریه در این افراد یاد شده است.

با این حال باید به این نکته توجه کرد که افراد غیرسیگاری نیز به سرطان ریه مبتلا می‌شوند که غالبا دلیل ابتلای آن‌ها قرار گرفتن در معرض عوامل خطرزای دیگر مثل دود سیگار و آلاینده‌های محیطی بوده و از طرفی عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند در افزایش احتمال بروز سرطان ریه نقش داشته باشند.

علائم سرطان ریه در بیماران مختلف می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی افراد ممکن است علائمی مثل سرفه مداوم، تنگی نفس، درد قفسه سینه و کاهش وزن غیرقابل توجیه را تجربه کنند.

اگر شما و یا عزیزتان هریک از این علائم را تجربه می‌کنید، بسیار مهم است که به سرعت به دنبال مراقبت‌های پزشکی و انجام تست‌های تشخیصی باشید.

در صورت تشخیص زود هنگام سرطان ریه از طریق غربالگری‌هایی مانند سی تی اسکن، می‌تواند شانس درمان موفقیت آمیز را تا حد زیادی افزایش دهد.

سرطان کلورکتال؛ اهمیت در رسیدگی به علائم اولیه

سرطان کولورکتال که روده بزرگ و راس روده را درگیر می‌کند، یک نوع شایع سرطان در مردان و زنان سالمند است. همانطور که گفته شد، این بیماری در قشر مسن جامعه شایع‌تر است و بیش از نیمی از موارد تشخیصی در افراد بالای ۶۷ سال رخ داده است.

انجام غربالگری‌های منظم مانند کولونوسکوپی برای تشخیص و پیشگیری از بروز این بیماری ضروری است. علائم سرطان کولورکتال ممکن است شامل تغییرات در عادات روده و نحوه کارکرد آن، وجود خون در مدفوع، درد شکمی و کاهش وزن ناگهانی باشد.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که امکان دارد تمامی این علائم ناشی از مشکلات پزشکی دیگری باشند و لزوما به معنی وجود سرطان در سالمندان نیست.

در نهایت به توصیه پزشکان حوزه سرطان، بهتر است با بالا رفتن سن، افراد جهت انجام‌ چکاپ‌های دوره‌ای تحت نظر یک متخصص قرار گیرند.

سرطان در افراد سالخورده
سرطان مثانه؛ موذی پیشرونده

سرطان مثانه جزو بیماری‌هایی است که بیشتر قشر مسن و سالخورده جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در اکثر موارد در افراد بالای ۶۵ سال بروز پیدا می‌کند.

طبق تحقیقاتی که پیرامون این سرطان صورت گرفت، مشخص شد که احتمال بروز سرطان مثانه در آقایان بیشتر از خانم‌ها است. شایع‌ترین علامت سرطان مثانه، وجود خون در ادرار است که در حالت طبیعی نباید دیده شود و بروز آن امری نگران کننده است.

از علائم دیگر این بیماری می‌توان به تکرر ادرار، درد در هنگام ادرار کردن و کمر درد اشاره کرد. ریسک فاکتورهای متعددی در خصوص سرطان مثانه وجود دارند که مهم‌ترینشان استعمال سیگار و دخانیات، قرارگیری در معرض مواد شیمیایی مضر، التهاب مزمن مثانه و برخی شرایط ژنتیکی خواهند بود.

افرادی که از مصرف تنباکو و مشتقات آن اجتناب می‌کنند و در معرض مواد شیمیایی مضر قرار نمی‌گیرند، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان در سنین بالا را در خود کاهش دهند.

سرطان پانکراس؛ یک تشخیص چالش برانگیز

سرطان پانکراس یا لوزالمعده یک شکل چالش برانگیز و اغلب تهاجمی از سرطان در سالمندان است که عمدتا جمعیت سالخورده و پیر جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پانکراس (لوزالمعده) غده‌ای بوده که مسئول تولید آنزیم‌هایی است که به هضم غذا و تنظیم‌ سطح قند خون بدن کمک‌ می‌کنند. متاسفانه سرطان پانکراس جزء سرطان‌هایی است که در مراحل پیشرفته علائمی از خود بروز می‌دهد و همین امر موجب می‌شود که گزینه‌های درمانی بسیار محدود شده و بیماران که اغلب مسن هستند، توان مبارزه با این بیماری را نداشته باشند و در این مسیر جان خود را از دست دهند.

علائم سرطان پانکراس را می‌توان به راحتی نادیده گرفت؛ چرا که علائم ایجاد شده بسیار مبهم‌ بوده و سایر بیماری‌ها و مشکلات هم می‌توانند باعث بروز علائمی مشابه به سرطان پانکراس شوند.

شایع‌ترین علائم این سرطان درد شکم، کاهش وزن بدون دلیل، یرقان و مشکلات گوارشی است. در حال حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، همچنان علت بروز سرطان پانکراس ناشناخته مانده است اما ریسک فاکتورهایی که ممکن است در بروز آن نقش داشته باشند، شناسایی شده‌اند که بیماران با دوری از آن‌ها می‌توانند ریسک بروز سرطان در سالمندان را کاهش دهند.

سرطان معده؛ مرگ حتمی؟

سرطان‌ معده که یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان‌ها است در سنین بالاتر، بیشتر بروز پیدا‌ می‌کند و معمولا افراد بالای ۶۰ سال، به خصوص مردان را درگیر می‌کند.

از آنجایی که سرطان معده اغلب در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود، تشخیص زود هنگام آن می‌تواند بسیار چالش برانگیز و دشوار باشد؛ به این دلیل که علائم ناشی از این سرطان تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد، ظاهر نمی‌شوند.

از ریسک فاکتورهایی که باعث بروز سرطان معده در افراد مسن و یا افراد جوان‌تر می‌شود، می‌توان به عفونت هلیکوباکتر پیلوری، رژیم غذایی پرنمک و پرادویه، مصرف تنباکو و الکل و سابقه خانوادگی ابتلابه این بیماری اشاره کرد.

افراد مسن می‌توانند با رعایت یک رژیم غذایی سالم، دوری از مصرف الکل و تنباکو و درمان‌ هر گونه عفونت زمینه‌ای هلیکوباکتر پیلوری‌ در کاهش خطر بروز سرطان در افراد سالخورده، مفید واقع شوند.

شیمی درمانی در افراد سالمند
سرطان کلیه؛ وجود خون در ادرار را جدی بگیرید!

سرطان کلیه به ویژه کارسینوم کلیه، یک نوع رایج سرطان در افراد مسن است و تقریبا نیمی از افرادی که درگیر این بیماری شده‌اند، بالای 65 سال سن داشته‌اند.

کلیه‌ها مسئول فیلتر کردن مواد زائد و مایع اضافی خون هستند؛ به همین علت شایع‌ترین علامت سرطان در این ارگان، وجود خون در ادرار است که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

می‌دانید که برای بروز هر سرطان در سالمندان، ریسک فاکتورهای خاصی وجود دارد که باعث افزایش بروز سرطان در افراد می‌شوند و در این بین ریسک فاکتورهای سرطان کلیه شامل استعمال دخانیات، چاقی، فشار خون بالا و برخی شرایط ژنتیکی هستند.

افراد سالمند می‌توانند با رعایت یک رژیم غذایی سالم، حفظ وزن در محدوده ایده‌آل، ترک سیگار، مدیریت فشار خون و هیدراته ماندن از بروز سرطان در سنین بالا در خود جلوگیری کنند.

سرطان پوست؛ ردپای آفتاب در سالمندی

ملانوما نوعی از سرطان پوست است که می‌تواند افراد را در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد اما در افراد مسن شیوع بیشتری دارد. این نوع سرطان، در سلول‌های تولید کننده رنگدانه پوست شکل می‌گیرد و اغلب به واسطه قرار گرفتن در معرض اشعه UV خورشید به وجود می‌آید.

محافطت از پوست در برابر آفتاب با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و لباس‌های محافظ، در پیشگیری از ملانوما بسیار اثربخش خواهد بود.

خود آزمایی منظم پوست می‌تواند در شناسایی هرگونه تغییر مانند تغییر رنگ پوست، ایجاد خال‌های جدید، تغییر اندازه، شکل و یا ایجاد ظاهر غیرعادی موثر باشد؛ لذا تشخیص زود هنگام سرطان در افراد سالخورده کلید درمان موفقیت آمیز و بهبود نتایج در ملانوم است.

لنفوم غیرهوچکین و لوسمی؛ آخرین نوع شایع سرطان در سالمندان

لنفوم غیرهوچکین و لوسمی انواعی از سرطان‌های خون‌ هستند که می‌توانند در افراد سالخورده بروز یابند اما نمی‌توان اذعان کرد که این سرطان در سالمندان شیوع بیشتری دارد.

لوسمی بر مغز استخوان و سلول‌های خونی تاثیر می‌گذارد و باعث بروز علائمی مانند خستگی، کاهش وزن ناگهانی، تورم غدد لنفاوی و عفونت‌های مکرر می‌شود.

علت دقیق سرطان خون و لوسمی هنوز ناشناخته است اما ریسک فاکتورهای خاصی مانند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، تشعشعات و شرایط ژنتیکی می‌توانند در بروز سرطان در سنین بالا تاثیرگذار باشند.

سرطان‌های دوران سالمندی

چالش‌های مراقبت از افراد مسن مبتلا به سرطان

با افزایش سن جمعیت جهان، تعداد سرطان در افراد سالخورده همچنان درحال افزایش است. مراقبت از سالمندان مبتلا به سرطان، چالش‌های منحصر به فردی را به همراه دارد و نیازمند یک رویکرد جامع و بیمار محور است.

در این بخش از مقاله به ملاحظات مهم، بهترین شیوه‌ها و منابع مورد نیاز برای ارائه مراقبت‌های لازم سرطان در سالمندان اشاره می‌کنیم.

درک نیازهای سالمندان مبتلا به سرطان

درمان سرطان در افراد مسن به دلیل وجود بیماری‌های مزمن و پاسخ‌های درمانی متفاوت، در مقایسه با افراد جوان‌تر پیچیده و مشکل باشد.

از طرفی افراد سالخورده ممکن است بیشتر از سایرین از عوارض جانبی درمان‌های سرطان بخصوص شیمی درمانی رنج‌ ببرند. با این حال سن تنها‌ ملاک موجود برای انتخاب متود درمانی مناسب نیست و پزشک متخصص باید عوامل فردی مانند نوع و مرحله سرطان، گزینه‌های درمانی موجود و متناسب با شرایط بیمار و بیماری‌هایی که فرد در حال حاضر با آن‌ها دست و پنجه‌ نرم‌ می‌کند را در نظر بگیرد تا در نهایت بتواند مناسب‌ترین درمان را برای فرد مسن اتخاذ کند.

اهمیت تصمیم‌گیری آگاهانه

در گذشته برای درمان بیماران سرطانی ترجیح این افراد و خواسته‌های آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شد و اغلب متودهای درمانی بدون دخالت نظر بیماران اتخاذ و اجرا می‌شدند اما امروزه متخصصین و تیم‌های مراقبتی، اهمیت مشارکت بیمار و تصمیم‌گیری مشترک را درک می‌کنند. 

بسیار مهم است که سالمندان مبتلا به سرطان به طور فعال در برنامه‌ریزی مراقبت و درمان خود شرکت کنند، نگرانی‌های خود را آشکارا مطرح کنند، سوال بپرسند و با تیم‌ مراقبتی خود همکاری کنند تا یک برنامه درمانی شخصی سازی شده که با نیازها و تمایلات بیمار همخوانی دارد، در نظر گرفته شود.

دوستان و خانواده بیماران اغلب نقش مهمی در مراقبت و حمایت از افراد مسن مبتلا به سرطان دارند؛ در نتیجه مهم است که در صورت لزوم بیماران با خانواده خود در تصمیم‌گیری‌های درمانی مشورت داشته باشند.

اگر چه ممکن است در این میان اختلاف نظراتی نیز باشد که در چنین مواردی تیم مراقبت درمانی می‌تواند به تسهیل ارتباطات کمک کند و اطمینان حاصل کند که ترجیحات بیمار در اولویت قرار دارد.

سالمندان مبتلا به سرطان

درمان سرطان در سالمندان

وقتی نوبت به درمان سرطان‌ می‌رسد، افراد مسن نیز با همان روش‌های درمانی که برای سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرند، قابل درمان هستند.

درمان‌های اصلی سرطان شامل جراحی، شیمی درمانی، درمان‌های هدفمند و پرتو درمانی است؛ با این حال هر گزینه درمانی باید بر اساس سلامت کلی فرد، خطرات بالقوه و مزایای مورد انتظار به دقت ارزیابی شود.

درمان سرطان با جراحی

جراحی یک روش درمانی رایج برای بسیاری از انواع سرطان‌ها است؛ البته در نظر گرفتن برخی عوامل به ویژه در افراد مسن ضروری است:

عملکرد قلب:

ارزیابی تاثیر جراحی بر سلامت قلب از عوامل بسیار مهم در افراد مسن است. سالمندان مبتلا به سرطان ممکن است از بیماری‌های قلبی مزمنی رنج‌ ببرند که از قبل وجود داشته است و نیاز به مدیریت در طول عمل جراحی دارد.

عملکرد کلیه:

ارزیابی عملکرد کلیه‌ها از دیگر فاکتورهای مهم در عمل‌های جراحی افراد مسن مبتلا به سرطان است؛ چرا که ممکن است در طول عمل‌ جراحی از مایعات و داروهایی استفاده شود که باید توسط کلیه‌ها پردازش شوند و این داروها در سلامت عدم کارکرد صحیح کلیه‌ها، امکان دارد به آن‌ها آسیب جدی وارد کنند.

عملکرد کبد:

متخصصین باید قبل از انجام عمل جراحی، عملکرد کبد افراد مسن مبتلا به سرطان را از لحاظ متابلویسم داروها و نحوه کارکرد آن در نظر بگیرند تا داروهای مورد استفاده در طول عمل‌ جراحی، کبد را دچار اختلال نکنند.

عملکرد ریه:

ارزیابی ظرفیت و عملکرد ریه باید در سالمندان مبتلا به سرطان صورت گیرد؛ به ویژه در افراد مسنی که از قبل از مشکلات ریوی رنج می‌بردند. مشکلات ریوی می‌توانند امکان بروز عوارض بسیار شدید را حین و بعد از عمل جراحی، افزایش دهند.

افراد مسن مبتلا به سرطان

لزوم بررسی مزایا و معایب جراحی سرطان در افراد سالخورده

قبل از انجام عمل جراحی، بسیار مهم‌است که بیماران مسن با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد مضرات و مزایای احتمالی متود درمانی انتخاب شده صحبت کنند.

در صورتی که جراحی خطرات قابل توجهی داشته باشد و یا بنا به هر دلیلی امکان‌پذیر نباشد، گزینه‌های درمانی جایگزین باید بررسی شوند.

ممکن است آزمایش‌های اضافی برای ارزیابی وضعیت کلی سلامت و شناسایی خطرات احتمالی مرتبط با جراحی توسط پزشک برای افراد مسن مبتلا به سرطان تجویز شود.

این آزمایش‌ها می‌توانند شامل آزمایش خون، نوار قلب، آزمایش عملکرد ریه و عکسبرداری با اشعه ایکس باشد. در این بین مشاوره با یک متخصص سالمندان و یا فردی متخصص در زمینه‌ی مراقبت از افراد مسن می‌تواند برای این افراد بسیار مفید و موثر واقع شود.

ملاحظات شیمی درمانی در افراد سالمند

شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است که در آن از داروهای ضد سرطانی بسیار قوی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

شیمی درمانی در عین اینکه بسیار موثر است اما به دلیل عوارض جانبی شدیدی که ایجاد می‌کند و همچنین دوره‌های بهبودی طولانی که دارد، می‌تواند عوارض و مشکلات کم نظیری را برای افراد مسن ایجاد کند؛ لذا توجه به نکات زیر قبل و هنگام شیمی درمانی بسیار مهم است.

عوارض جانبی شیمی درمانی در بیماران مسن با شدت بیشتری بروز پیدا می‌کنند و احتمال آن که افراد مسن مبتلا به سرطان در این پروسه آسیب‌های جسمی و روحی شدیدی ببینند، بسیار بالا خواهد بود.

از شدیدترین عارضه‌هایی که گریبان‌گیر سالمندان مبتلا به سرطان می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افت سلول‌های خونی:

شیمی درمانی می‌تواند منجر به کاهش گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها در افراد سالخورده شود که همین امر موجب افزایش خطر عفونت، بروز کم‌خونی‌های شدید، خونریزی و کبودی خواهد شد.

مشکلات معده و گوارش:

تهوع، استفراغ، اسهال و کم آبی بدن می‌توانند به عنوان عوارض گوارشی شیمی درمانی در افراد سالمند رخ دهند.

اثرات سیستم عصبی:

شیمی درمانی می‌تواند بر عملکرد شناختی سالمندان بخصوص افرادی که پیش زمینه این مشکل را دارند و مستعد این موضوع هستند، تاثیر بگذارد.

این متود درمانی‌ همچنین می‌تواند تاثیرات منفی بر حافظه داشته و باعث خستگی و آسیب عصبی در بیماران شود.

سرطان در افراد سالخورده

حمایت از سالمندان مبتلا به سرطان

علاوه بر درمان‌های پزشکی، افراد مسن مبتلا به سرطان ممکن است از خدمات حمایتی مختلفی برای بهبود رفاه کلی و کیفیت زندگی بهره‌مند شوند.

این خدمات حمایت عاطفی، کمک عملی و منابع مالی را برای رسیدگی به چالش‌های منحصر به فرد به سالمندان مبتلا به سرطان ارائه می‌کنند.

خدمات سالمندی

گروه‌های خدمات سالمندان، در مراقبت از افراد مسن مبتلا به سرطان تخصص دارند و می‌توانند ارزیابی‌های جامعی را برای بررسی وضعیت سلامت کلی بیماران مسن مبتلا به سرطان ارائه دهند.

متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند، به جهت تعیین مناسب‌ترین رویکرد درمانی و با در نظر گرفتن عواملی مانند میزان تحمل بیمار در مقابل درمان و عوارض احتمالی، همکاری نزدیکی با انکولوژیست‌ها دارند.

خدمات توانبخشی

متخصصان حوزه‌ی‌ کار درمانی و فیزیوتراپی که به صورت تخصصی با افراد مسن مبتلا به سرطان سر و کار دارند، می‌توانند به سالمندان مبتلا به سرطان کمک کنند تا استقلال عملکردی خود را حفظ کرده و یا بهبود ببخشند.

این درمانگران فعالیت‌های روزمره زندگی شخص و تغییرات شناختی و محدودیت‌های فیزیکی افراد را از طریق برنامه‌های درمانی شخصی سازی شده، متناسب با نیازها و اهداف فرد مورد بررسی قرار می‌دهند تا در نهایت بهترین فعالیت‌ها با کمترین عوارض برای این افراد در نظر گرفته شود.

مشاوره تغذیه

تغذیه نقش مهم و اساسی را در مدیریت علائم مرتبط با سرطان در سالمندان و حمایت از بیماران تا کسب بهبودی کامل ایفا می‌کند.سالمندان مبتلا به سرطان ممکن است برای رفع نیازهای غذایی خاص، مدیریت علائم و حفظ تغذیه کافی در طول درمان سرطان، به مشاوره تغذیه تخصصی نیاز داشته باشند.

از آنجایی که سطح ایمنی افراد مسن مبتلا به سرطان و نیازهای غذایی آن‌ها با افراد عادی یکسان نیست، پزشکان متخصص تغذیه با بررسی شرایط فیزیکی و کمبودهای شخص برنامه غذایی متناسب با شرایط بیمار تجویز می‌کنند که حاصل آن بهبود شرایط کلی بیمار خواهد بود.

حمایت عاطفی

بر اساس گفته‌ی متخصصین، بیشتر افرادی که درگیر سرطان هستند، ممکن است درگیر‌ مشکلات روحی و روانی شدیدی شوند که اغلب برای مقابله با آن باید به افراد متخصص و مشاورین مراجعه کنند.

در این بین افراد مسن مبتلا به سرطان (Cancer in the Elderly) آسیب پذیری بسیار بیشتری از لحاظ روحی دارند؛ چرا که امید به زندگی و انگیزه و تلاش در افراد مسن بسیار کمتر و پایین‌تر از قشر جوان بوده و این عقیده که عمرشان دیگر به سر آمده باعث ایجاد احساس یاس و ناامیدی در آن‌ها خواهد شد.

در مراکز درمانی که خدمات درمان مربوط به سرطان را ارائه می‌دهند، خدمات دیگری نظیر رسیدگی به ناراحتی‌های عاطفی و افسردگی که اغلب ارتباط مستقیمی با تشخیص سرطان دارد نیز وجود دارد.

روانپزشکان و ارائه دهندگان سلامت روان می‌توانند در صورت نیاز افراد مسن، جلسات درمانی را برای آن‌ها اختصاص دهند تا شاید سالمندان مبتلا به سرطان بتوانند از مشکلات روحی به وجود آمده به واسطه سرطان، رهایی یابند.

کلام آخر

در این مقاله‌ی بای بای سرطان در خصوص سرطان در سالمندان و لزوم به در نظر گرفتن شرایط ویژه آن‌ها در درمان سرطان دانستیم و شایع‌ترین سرطان‌های دوران سالمندی را به همراه علائم و علل ایجاد کننده، بررسی کردیم.

در نهایت باید بدانید که عنصر عاطفه و به کارگیری محبت در افراد مسن مبتلا به سرطان، آرامش بخش‌تر از هر مسکنی و مفیدتر از هر درمانی عمل می‌کند.

منابع:

برچسب ها:

به این مقاله چند ستاره میدهید؟

این مطلب را به دوستان خود پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بروزترین مقالات

انزال زیاد و سرطان پروستات

ارتباط بین انزال زیاد و سرطان پروستات: بررسی اسناد و شواهد علمی

1403-06-28
عمل رباتیک سرطان ریه

عمل رباتیک و سرطان ریه: آینده درمان‌های جراحی پیشرفته

1403-06-29
عفونت خون

عفونت خون آیا همان سرطان است؟ 🩸

1402-01-29