سرطان پایان مسیر نیست، چیزی که در این مسیر مهم است روحیه‌ی جنگندگی و امید شما به بهبودی است، پس امیدوار و قوی بمانید.

قلیان؛ دو کام سنگین‌­تر سرطان بیشتر

قلیان و سرطان
در این نوشته شما می خوانید

جا افتادن این موضوع اشتباه که قلیان بی‌­ضرر است، باعث شده است تا قلیان تبدیل به یکی از سرگرمی­‌های پرطرفدار مردم، به خصوص جوانان، شود. در این بین قلیان و سرطان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ چرا که قلیان مستقیما با سیستم تنفسی و دهان افراد در تماس است و غالب بیماری­‌های ایجاد شده نیز مربوط به این دو قسمت هستند، با این حال سایر قسمت‌­های بدن نیز از عوارض قلیان در امان نیستند. شناختن عوارض قلیان و ارتباط قلیان با ابتلا به انواع سرطان­‌ها، موضوعاتی هستند که در این مقاله‌­ی بای بای سرطان مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

قلیان و سرطان؛ دو دوست جدا نشدنی

قلیان لوله‌­ی شیشه‌­ای پر از آب است و با تنباکوهایی حاوی اسانس­‌های مختلف از این طریق استنشاق می‌­شود. امروزه قشر عظیمی از مردم جامعه از قلیان استفاده می‌­کنند که این مسئله باعث افزایش ریسک بروز بیماری­‌های مختلفی در آن­‌ها شده است.

یکی از اصلی­‌ترین و مهم‌­ترین سوالات مطرح شده در خصوص سرطان­‌زا بودن قلیان است:

باید بدانید که قلیان و سرطان ایجاد شده بر اثر آن جزء سرطان­‌هایی خواهد بود که افراد سیگاری و یا کسانی که در معرض دود سیگار قرار می‌­گیرند، به آن مبتلا می­‌شوند.

قلیان و سرطان

ارتباط قلیان با ابتلا به انواع سرطان

سرطان ریه:

اولین و مهم­‌ترین ارگانی که تحت تاثیر استفاده از قلیان قرار می­‌گیرد، ریه­‌ها هستند؛ چرا که در قلیان همانند سیگار مواد سمی‌­ای وجود دارد که باعث بروز سرطان در بافت ریه می‌­شود.

سرطان دهان:

تنباکویی که در قلیان مورد استفاده قرار می‌­گیرد، باعث تحریک بافت پوشاننده دهان و حلق شده و موجب ملتهب شدن آن‌ها می­‌شود؛ در نتیجه این التهابات منجر به سرطانی شدن سلول­‌ها در آن‌ ناحیه خواهد شد.

سرطان معده:

مطالعات اخیر بیانگر آن است که کسانی که از قلیان استفاده می‌­کنند، ریسک بروز سرطان معده در آن‌­ها بیشتر از سایرین خواهد بود.

سرطان خون:

در خصوص قلیان و سرطان خون باید بدانید که بنزن ماده­‌ای سرطان­‌زاست که در اثر سوختن و مصرف ‌تنباکو ایجاد می‌­شود و در ‌نهایت باعث بروز سرطان خون در فرد می‌­شود؛ بنابراین افرادی که استفاده­‌ی زیادی از قلیان دارند، ریسک ابتلا به سرطان خون بالاتری نسبت به افراد عادی دارند.

قلیان و سرطان

مهم‌­ترین عوارض سرطان­‌زا بودن قلیان

گفتیم که قلیان و سرطان در امتداد یکدیگر قرار دارند اما علاوه بر این، مصرف قلیان عوارض جانبی دیگری نیز دارد که شامل:

  • نیکوتین موجود در تنباکوی قلیان باعث اثرات مخرب بر روند رشد مغز نوجوانان می‌­شود؛ همچنین نیکوتین در افراد باردار نیز باعث بروز انواع پیامدهای نامطلوب برای جنین در حال رشد خواهد شد.
  • مصرف طولانی مدت قلیان باعث بروز بیماری­‌های مزمن ریوی، اختلال در عملکرد ریه و در مواقعی ممکن است علت بروز مشکلات قلبی در فرد باشد.
  • در کسانی که طی مدت کوتاه بیش از حد ‌معمول از قلیان استفاده ‌می‌­کنند، عوارض جانبی حادی مثل افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، تنگی‌نفس و در مواردی مسمومیت با مونوکسید کربن رخ خواهد داد که تنها با قطع مصرف و یا کاهش آن می‌­توان این عوارض را درمان نمود.
  • افرادی که از قلیان استفاده می‌­کنند، در دراز مدت دچار خشکی دهان می‌­شوند که این مشکل در مواردی منجر به بروز زخم­‌هایی در داخل دهان شده و عفونت­‌های خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. همچنین دود ناشی از مصرف تنباکو باعث تخریب دندان‌­ها شده و به مرور زمان آن­‌ها را از بین می­‌برد.
سرطان­‌زا بودن قلیان

آیا قرارگیری در معرض دود قلیان سرطان زا است؟

تحقیقات محدودی پیرامون تاثیر دود قلیان بر کسانی که خود قلیان نمی­‌کشند ولی در معرض آن قرار دارند، صورت گرفته است. فردی که در معرض دود قلیان قرار می­‌گیرد، ترکیبی از دود اصلی، دود ناشی از سوختن تنباکو و دود بازدم شده فرد دیگر را استنشاق می­‌کند.

از آنجایی که مواد سمی و سرطان­زایی که در تنباکو وجود دارد به واسطه دود بازدمی وارد محیط می­‌شود، فردی که در معرض دود قلیان قرار می­گیرد نیز از معایب و آسیب­‌های آن در امان نیست و امکان بروز بیماری­‌های تنفسی با مصرف قلیان و سرطان در پی آن وجود دارد.

از طرف دیگر مقدار بنزن آزاد شده در هوا بسیار بیشتر از مقداریست که فرد سیگاری استنشاق می­‌کند، در نتیجه تاثیر منفی این ماده بر کسانی که در معرض دود قلیان قرار می­گیرند بسیار بیشتر از کسانی است که خود از قلیان استفاده می‌­کنند.

آیا قلیان کم ضررتر از سیگار است؟

یکی از باورهای غلطی که بین افرادی که از قلیان استفاده می­‌کنند جا افتاده است، این است که قلیان ضرر کمتری نسبت به سیگار دارد و امکان بروز بیماری­‌های مختلف بر اثر مصرف قلیان و سرطان ناشی از مصرف آن، کمتر از سیگار خواهد بود.

نکته مهم اینجاست که قلیان نه تنها ضرر کمتری نسبت به سیگار ندارد بلکه بسیار خطرناک­‌تر و سرطان­‌زاتر از سیگار است.

علت اصلی این باور غلط این است که این افراد فکر می­‌کنند چون دود ناشی از سوختن تنباکو توسط آب داخل لوله خنک می‌شود، پس آن دود دیگر ضرری نداشته و کاملا پاک و بدون مشکل است؛ درحالی که اینطور نیست.

آب داخل قلیان‌ تنها دمای دود استنشاقی فرد را پایین می‌­آورد و مواد‌ سمی ناشی از سوختن تنباکو را فیلتر‌ نمی‌­کند لذا این مواد همچنان وارد ریه‌های شخص شده و تاثیرا‌ت منفی خود را خواهد گذاشت.

از طرف دیگر افرادی که قلیان می­‌کشند میزان تنباکویی بسیار بیشتری نسبت به افراد سیگاری استنشاق می‌­کنند؛ به این دلیل که سیگار کشیدن‌ تنها چند دقیقه زمان خواهد برد در حالی که مصرف قلیان ممکن است یک ساعت و یا حتی بیشتر طول بکشد.

علاوه بر موارد گفته شده، دود قلیان سرطان زا است چون حاوی مواد شیمیایی بسیار خطرناکی مثل قطران، مونوکسید کربن، فلزات سنگین و سایر مواد سرطان­زا است که در سیگار وجود‌ ندارند و یا مقدار آن­ها بسیار کمتر خواهد بود.

ارتباط قلیان با ابتلا به انواع سرطان

اعتیاد به قلیان

پس از بحث قلیان و سرطان، یکی از پرتکرارترین سوالات این است که آیا مصرف قلیان اعتیاد آور است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، تنباکو مورد استفاده در قلیان ‌همان تنباکویی است که در سیگار به کار رفته است و این به این معناست که  وقتی فردی قلیان می­‌کشد، مقدار زیادی نیکوتین، قطران و فلزات سنگین از جمله سرب و آرسنیک را وارد ریه­‌های خود می‌­کند.

نیکوتین ماده­‌ی شیمیایی اعتیاد آوری است که هنگام مصرف و یا جویدن تنباکو آزاد شده و طبق گفته متخصصین میزان اعتیاد آور بودن این ماده با مواد مخدری مثل هروئین و کوکائین برابری می‌­کند.

نیکوتین از طریق جریان خون وارد غدد فوق‌ کلیوی شده و باعث آزاد شدن آدرنالین می­‌شود، آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و تعداد تنفس می‌­شود و از طرف دیگر نیز باعث تجربه‌­ی احساس هوشیاری بیشتر و اشت‌های کمتری در فرد می‌شود؛ به همین دلیل است که مصرف نیکوتین حال خوب مقطعی را برای فرد به ارمغان می­‌آورد.

با گذشت زمان، در صورتی که نیکوتین به بدن فرد نرسد فرد احساس گیجی، بی­‌حالی و اضطراب شدیدی را تجربه خواهد کرد که به این شرایط اعتیاد به نیکوتین می­‌گویند.

کلام آخر

مصرف قلیان باعث افزایش خطر سرطان‌های ریه، دهان، معده و خون می‌شود. تنباکوی قلیان حاوی مواد سرطان‌زا مانند بنزن است که به سیستم تنفسی و دیگر بخش‌های بدن آسیب می‌رساند. باور اشتباه کم‌ضرر بودن قلیان نسبت به سیگار، نادرست است. قلیان نه تنها سرطان‌زا است، بلکه مشکلات جدی دیگری نیز ایجاد می‌کند. به علاوه، دود قلیان برای افرادی که در معرض آن هستند نیز خطرناک است. مصرف قلیان اعتیادآور بوده و عوارض جانبی زیادی دارد.

در این مقاله­‌ی بای بای سرطان دانستیم که علاوه بر اعتیاد آورد بودن قلیان، مصرف قلیان و سرطان را هم نمی­‌توان از هم جدا دانست. به طور کلی مضرات کشیدن قلیان از حال خوب مقطعی آن بسیار بیشتر است. به همین دلیل اطلاع از این عوارض و مضرات قلیان دلیل خوبی برای ترک آن خواهد بود.

شاید کلیشه‌ای باشد اما بدانید سرطان پایان مسیر نیست، چیزی که در این مسیر مهم است روحیه‌ی جنگندگی و امید شما به بهبودی است، پس امیدوار و قوی بمانید.

هدف ما در سایت بای بای سرطان این است که شما بتوانید امیدتان را تا زمان بهبودی از بیماری زنده نگه دارید.

منابع:

برچسب ها:

به این مقاله چند ستاره میدهید؟

این مطلب را به دوستان خود پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بروزترین مقالات

دستمال کاغذی و عفونت واژن

ارتباط بین دستمال کاغذی و عفونت واژن

1403-07-30
UV و سرطان

UV و سرطان؛ اهمیت استفاده از ضدآفتاب

1403-07-28
تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد

تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد چیست؟

1403-07-26