سرطان پایان مسیر نیست، چیزی که در این مسیر مهم است روحیه‌ی جنگندگی و امید شما به بهبودی است، پس امیدوار و قوی بمانید.

علائم شایع سرطان در مردان

علامت سرطان در مردان
در این نوشته شما می خوانید

غالبا در مردان به واسطه­‌ی توجه نکردن و جدی نگرفتن علائم و نشانه‌­های بیماری، ممکن است سرطان بسیار دیر تشخیص داده شود. اما لازم است آقایان نیز به سلامت خود بیشتر اهمیت دهند و با علائم سرطان در مردان آشنا باشند تا در زمان درست به پزشک مراجعه کنند. در این مقاله بای بای سرطان شایع­ترین علامت سرطان در مردان و نشانه­‌هایی که می­توانند نشان از یک خطر بزرگ باشند و نیاز به رسیدگی سریع دارند را بررسی خواهیم کرد.

علامت سرطان در مردان که نادیده می­‌گیرند

بیشتر آقایان تغذیه مناسبی دارند و بیشتر روزهای هفته را به تمرین و ورزش کردن می‌­پردازند اما مراجعه به پزشک برای چکاپ‌­های دوره را کاری بیهوده و غیرضروری می­دانند.

داشتن این تفکر اصلا درست و منطقی نیست چرا که این چکاپ­‌ها می­توانند باعث تشخیص زودرس انواع سرطان در مردان شوند.

یکی از بهترین روش‌­های مبارزه با سرطان، تشخیص آن در مراحل اولیه است، زمانی که درمان آن بسیار راحت می­باشد اما مشکل اصلی اینجاست که علائم خطر در بسیاری از سرطان­‌ها ملایم است و فرد متوجه بروز آن­ها نمی­‌شود.

علامت سرطان در مردان

در ادامه به چند نمونه از علامت سرطان در مردان که در بسیاری از مواقع بی­‌توجه از کنار آن عبور می‌­کنند، اشاره می­‌کنیم:

۱. مشکلات در دفع ادرار:

بزرگی غدد پروستات که بیشتر در سنین بالا اتفاق می­افتد، باعث بروز بعضی علائم مثل احساس دفع ادرار بخصوص در شب­‌ها، احساس سوزش در هنگام دفع ادرار و مشکل در آغاز دفع ادرار و یا فشار کم ادرار می­‌شود. اگر ‌شخص به موقع به پزشک مراجعه کند، احتمال درمان بیماری بسیار بالا خواهد بود.

۲. خون در ادرار:

وجود خون در ادرار آقایان می­تواند از نشانه­‌های اولیه سرطان مثانه، کلیه و کولون باشد. این خونریزی می­تواند نشان از سرطان نباشد اما بهتر است فرد با مراجعه به پزشک از جدی نبودن مشکل اطمینان حاصل کند.

۳. تغییرات پوستی:

در صورت بروز هرگونه تغییر در میزان رطوبت پوست، ظاهر، رنگ و ایجاد نقاط پراکنده و غیرقرینه، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود؛ چرا که این علائم می­توانند ناشی از بروز سرطان پوست باشند. در این شرایط پزشک از نمونه­‌گیری یا بیوپسی برای تشخیص قطعی سرطان در پوست استفاده خواهد کرد.

۴. تغییرات در گره لنفاوی:

درد و تورم در‌گره‌­های لنفاوی که غدد لوبیا مانندی هستند، نشان از نرمال نبودن وضعیت بدن دارد. بیماری­‌ها اغلب گره‌­های لنفاوی گردن و زیر بغل را درگیر می‌­کنند. در بین سرطان‌­ها نیز بیشتر سرطان­‌های گلو و حنجره می­توانند گره‌­های لنفاوی را درگیر کنند.

علائم سرطان در مردان

علائم اولیه سرطان در مردان چیست؟

در ادامه­­‌ی علائم ذکر شده در پارت قبلی، باید بروز این علائم سرطان در مردان هم جدی گرفته شوند:

  • سوزش سر دل:

آقایان می­توانند بیشتر سوز­ های سر دل را با تغییرات رژیم غذایی و کاهش سطح استرس رفع‌ کنند اما در صورتی که با رعایت این موارد سوزش سر دل رفع نشود و یا بدتر شود، می­تواند نشان از سرطان معده و یا حلق باشد.

  • تغییرات در ناحیه دهان:

اگر شخص سیگار مصرف می‌­کند و یا از تنباکو استفاده می‌­کند، ریسک بسیار بالایی نسبت به ابتلای سرطان دهان شخص را تهدید می­‌کند. یکی از علائم شایع سرطان‌ دهان، ایجاد ‌زائده­‌هایی به رنگ سفید، زرد و قرمز ‌است که در ناحیه دهان و روی لب­‌ها بروز پیدا‌ می­‌کند.

  • تغییرات در بافت سینه:

شاید جای سوال باشد که مگر آقایان هم به سرطان سینه مبتلا می­‌شوند، باید گفت که بله اما احتمال بروز آن بسیار کم است و یکی از علائمی که توسط آقایان نادیده گرفته می­‌شود، به وجود آمدن توده‌­هایی در بافت سینه است؛ چرا که فکر می­‌کنند سرطان سینه فقط در زنان اتفاق می­افتد و به این علامت توجهی نمی­‌کنند. بنابراین در صورت مشاهده هر علائم و توده غیرطبیعی مراجعه به پزشک الزامی است.

  • سرفه:

در افرادی که از دخانیات استفاده نمی­‌کنند، سرفه نشانه وجود‌ سرطان ‌نیست و در اکثر مواقع بعد از ۳الی ۴ هفته رفع می­‌شود. در صورتی که بعد از این مدت، سرفه‌­ها قطع نشود و فرد دچار نفس تنگی و سرفه­‌های خون آلود شود، در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه کند؛ چرا که امکان دارد این علائم ‌نشان دهنده سرطان ‌ریه در بدن باشد.

انواع سرطان در مردان

انواع سرطان در مردان

همانطور که می­دانید، بعضی از بیماری‌­ها و سرطان‌ها در آقایان ‌شایع­‌تر هستند و بعضی دیگر ‌به صورت اختصاصی فقط در آقایان ‌اتفاق می­‌افتند. در ادامه به چند نمونه از شایع‌­ترین انواع سرطان­‌ در مردان می‌­پردازیم:

  • سرطان پروستات:

به طور کلی احتمال وقوع سرطان پروستات در آقایان با افزایش سن بیشتر می‌­شود به طوری که طیف علائم سرطان در مردان ۶۵ سال به بالا بروز پیدا کرده است.

احتمال بروز این بیماری در افراد سیاهپوست، بسیار بیشتر از سفید پوستان و زرد پوستان است. انجام دوره‌­ای غربالگری‌های لازم ‌و تست­‌های تشخیصی مورد نیاز بعد از ۵۰ سالگی ضروری است تا در صورت وجود بیماری با تشخیص به موقع و انجام متودهای درمانی لازم، سرطان را از بین برد.

در افرادی که ریسک فاکتورهای بروز این بیماری در ‌آن­ها بالاتر است، تست­‌های غربالگری از سن ۴۰ سالگی آغاز خواهد شد.

مصرف دخانیات دلیل اصلی بروز سرطان ریه است و ترک این عادت می­تواند ریسک بروز این بیماری را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. در کسانی که احتمال بروز سرطان ریه در آن­ها بیشتر از سایرین است، انجام تست‌­های غربالگری که در این جا منظور سی تی اسکن با دوز پایین است، می­تواند در‌ تشخیص و درمان زود هنگام بیماری مناسب باشد.

از دیگر ریسک فاکتورهای این بیماری، می­توان به کسانی که سنشان بیشتر از ۵۰ سال است و در ۱۵ سال گذشته سالیانه ۲۰ پک سیگار مصرف‌کرده‌­اند، اشاره کرد.

سایر سرطان‌های شایع در مردان

  • سرطان کولورکتال:

این بیماری که در کولون و یا رکتوم ایجاد می‌شود، بسیار درمان پذیر است اما تا زمانی که در مراحل آغازین تشخیص داده شود.

در صورتی که علامت سرطان در مردان نادیده گرفته شود و دیر تشخیص داده شود، میتواند بسیار کشنده باشد به طوری که این بیماری، دومین سرطان کشنده در آقایان است.

البته با رعایت چند مورد ساده میتوان از بروز سرطان کولورکتال پیشگیری کرد. این موارد شامل:

  • ترک سیگار
  • کاهش مصرف گوشت قرمز و الکل
  • دوری از گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس 
  • کاهش وزن و حفظ آن در محدوده ایده‌آل
  • سرطان مثانه:

احتمال بروز سرطان مثانه در آقایان ۴ برابر زنان است . در حالی که هیچ تست غربالگری برای سرطان مثانه وجود ندارد، با این حال محققین توانستاند ارتباطی بین نحوه زندگی فرد و احتمال بروز این سرطان پیدا کنند. یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان مثانه، پیاده‌روی روزانه‌ای است که به طور روتین و منظم انجام شود.

  • ملانوما:

ملانوما نوعی بسیار جدی از سرطان پوست است که سلول‌های حاوی رنگدانه‌ی پوست را درگیر می‌کند. احتمال بروز این بیماری رابطه مستقیمی با افزایش سن دارد؛ به طوری که  احتمال بروز ملانوما در آقایان بالای ۶۵ سال ۲ برابر زنان است و این احتمال با رسیدن سن فرد به ۸۰ سال، تا ۴ برابر بیشتر خواهد شد.

در صورتی که فرد دچار زخم‌هایی بر روی پوست خود شود که بهبود پیدا نمی‌کنند و یا توده‌هایی سفت یا نرم‌در ‌زیر ‌پوست خود داشته باشد، بهتر است جهت پیگیری این علائم در اسرع وقت به‌ پزشک مراجعه کند تا با تشخیص به موقع، بیماری درمان شود. در صورتی که ملانوما سریع تشخیص داده شود، ‌احتمال درمان ‌آن ۱۰۰ درصدی خواهد بود.

علائم سرطان رود بزرگ در مردان

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، سرطان کولون یا روده بزرگ یکی از سرطان‌هایی است که احتمال بروز آن در ‌آقایان بیشتر است.

این بیماری زمانی خود را نشان میدهد که پولیپ‌های غیرسرطانی در سطح داخلی روده بزرگ ایجاد شوند. به مرور زمان امکان دارد این پولیپ‌ها سرطانی شده و بیمار را درگیر خواهند کرد. شایع‌ترین علائم سرطان کولون در آقایان شامل موارد زیر است:

  1. بروز مشکلاتی در حرکات روده که شامل اسهال و یبوست می‌باشد همچنین مدفوع بیمار ساختار منسجم خود را از دست می‌دهد.
  2. خون‌ریزی از ناحیه رکتوم ‌و یا وجود خون ‌در مدفوع
  3. وجود این احساس که پس ‌از‌ انجام دفع روده‌ها به طور کامل تخلیه نشده‌اند. 
  4. وجود ناراحتی‌هایی در ‌ناحیه شکم مثل گرفتگی‌ها، نفخ و درد
  5. ضعف و خستگی مفرد در بیشتر مواقع
  6. کاهش وزن غیرقابل توجیح

البته باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از مردم در مراحل اولیه سرطان کولون هیچ علائمی نخواهند داشت.

علائم سرطان گلو در مردان

سرطان حلق معمولا به سرطانی گفته می‌شود که در‌ حلق و یا حنجره ایجاد‌ شود و احتمال ابتلای مردان به این سرطان بیشتر از خانوم‌ها می‌باشد.

البته سرطان‌هایی که در ناحیه مری و تیرویید نیز ایجاد می‌شوند ممکن است در ادامه منجر به بروز سرطان ‌حلق شوند.

دو ناحیه اصلی که در سرطان حلق درگیر می‌شوند، حنجره و حلق هستند که در صورت درگیر شدن این نواحی، علامت سرطان در مردان پدیدار می‌شود:

  • گلو درد
  • تنگی ‌نفسی که برطرف نمی‌شود.
  • سوزش گلو و سرفه‌ای که از قبل وجود داشته است.
  • سرفه خون آلود
  • بروز تغییراتی در صدا و اسبی شدن صدای فرد مبتلا به سرطان
  • وجود توده‌های در گردن و گلو
  • احساس این که چیزی در گلوی فرد گیر کرده است و این حس به مرور زمان ‌بهبود پیدا نمی‌کند.
  • کاهش وزن ناگهانی

کلام آخر

مردان اغلب علائم سرطان را نادیده می‌گیرند که ممکن است منجر به تشخیص دیرهنگام بیماری شود. این مقاله در سایت بای بای سرطان به بررسی مهم‌ترین علائم سرطان در مردان مانند مشکلات ادراری، خون در ادرار، تغییرات پوستی و گره‌های لنفاوی پرداخته است. تشخیص زودهنگام این علائم می‌تواند درمان را ساده‌تر و موفق‌تر کند.

شاید کلیشه‌ای باشد اما بدانید سرطان پایان مسیر نیست، چیزی که در این مسیر مهم است روحیه‌ی جنگندگی و امید شما به بهبودی است، پس امیدوار و قوی بمانید.

هدف ما در سایت بای بای سرطان این است که شما بتوانید امیدتان را تا زمان بهبودی از بیماری زنده نگه دارید.

منابع:

برچسب ها:

به این مقاله چند ستاره میدهید؟

این مطلب را به دوستان خود پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بروزترین مقالات

انزال زیاد و سرطان پروستات

ارتباط بین انزال زیاد و سرطان پروستات: بررسی اسناد و شواهد علمی

1403-06-28
عمل رباتیک سرطان ریه

عمل رباتیک و سرطان ریه: آینده درمان‌های جراحی پیشرفته

1403-06-29
عفونت خون

عفونت خون آیا همان سرطان است؟ 🩸

1402-01-29