سرطان پایان مسیر نیست، چیزی که در این مسیر مهم است روحیه‌ی جنگندگی و امید شما به بهبودی است، پس امیدوار و قوی بمانید.

خواص لیمو ترش برای درمان سرطان

خواص لیمو ترش برای درمان سرطان
در این نوشته شما می خوانید

مواد غذایی زیادی در بهبود سلامت فردی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش ابتلای فرد به انواع بیماری­‌ها نقش دارند که خواص لیمو یکی از آن­ها است. این ماده‌­ی خوراکی هم به صورت آبلیمو و هم به صورت دمنوش گیاهی لیمو مورد استفاده قرار می‌­گیرد. اما در این مقاله بای بای سرطان قصد داریم در خصوص خواص لیمو ترش برای درمان سرطان و نقش درمانی با توجه به شنیده‌­هایی که پیرامون این موضوع وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

آیا لیمو و آب لیمو سرطان را درمان می­‌کند؟

لیمو میوه‌­ای گرد و زرد رنگ است که در دسته‌­ی مرکبات قرار می‌­گیرد. این میوه برای اولین بار در آسیای شرقی و در شمال هند به وجود ‌آمد .

تحقیقات صورت گرفته بر روی این میوه، نشان می­‌دهد که آن از ترکیب لیمو و پرتقال ترش ایجاد شده است.

لیموها منبع غنی از ویتامین سی هستند و کاربردهای مختلفی به شکل خوراکی دارند، برای مثال از لیمو در انواع مختلفی از غذاها و نوشیدنی­‌ها به صورت خشک شده، عصاره، پرک یا دمنوش گیاهی لیمو استفاده می­‌شود.

علاوه بر استفاده­‌های خوراکی، این میوه سابقه استفاده به عنوان دارو از گذشته تا به الان را نیز داشته است. لیمو حاوی مقدار اندکی از موادی مثل کربوهیدرات­‌ها و فیبرهاست اما از طرف دیگر این میوه منبع غنی از ویتامین­‌ها و مواد معدنی که یکی از مهم‌­ترین آن­ها ویتامین سی است، می‌­باشد.

با مصرف یک لیمو به طور میانگین ۳۴ میلی­‌گرم از این ویتامین وارد بدن می‌­شود که بین یک سوم تا نصف نیاز روزانه بدن را تامین می‌­کند.

ویتامین سی به واسطه خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، نقش اساسی و پررنگی در بدن ایفا می­‌کند؛ چرا که رادیکال­‌های آزادی که باعث آسیب‌­های اکسیداتیو به دی ان ای سلول­‌های مختلف بدن بخصوص مغز می­‌شود‌ را از بین می‌­برد.

طبق آزمایش‌­های صورت گرفته لیمو علاوه بر کاربردهای ذکر شده، خاصیت­‌های ضد التهابی و همچنین خواص ضد سرطانی نیز دارد، در ادامه به خواص لیمو ترش برای درمان سرطان نیز می‌­پردازیم.

خواص لیمو ترش برای درمان سرطان

خواص لیمو ترش برای درمان سرطان

محققین با آزمایش‌­های مختلفی که بر روی این میوه انجام ‌داده‌اند، متوجه شده‌­اند که ترکیباتی که لیمو در بدن آزاد می‌کند، خاصیت ضد سرطانی داشته و قابلیت مبارزه با سلول‌­های سرطانی را دارد و همچنین این ترکیبات در بعضی سرطان‌­ها قادر است تا رشد سلول­‌های سرطانی را متوقف کند و در بعضی دیگر باعث مرگ سلول­‌های سرطانی خواهد شد.

نارینگین و هسپریدین، دو تا از مهم­ترین و شناخته شده‌­ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که در لیمو وجود دارند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در خصوص خواص لیموترش برای درمان سرطان، این مواد خاصیت ضد سرطانی در سرطان‌های پروستات، سینه، معده، کبد، دهانه رحم، پانکراس و سرطان کولون دارند.

هیچ مدرک موثقی وجود ندارد که بخواهد ثابت کند خوردن و یا نوشیدن آب لیمو باعث از بین رفتن سلول­‌های سرطانی و یا مهار رشد آن­ها می­‌شود اما با بررسی‌­های انجام شده در گروهی از مردم ‌که از این میوه در رژیم غذایی خود استفاده می‌کردند، نشان داد که ریسک بروز بعضی از سرطان‌­ها در این افراد کمتر از سایرین است.

در تحقیقات فارماکولوژیکال  صورت گرفته در سال ۲۰۲۲ ریسک بروز سرطان دهان مورد بررسی قرار گرفت که نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که احتمال بروز سرطان دهان و گلو در کسانی که از لیمو استفاده می­‌کردند، ۵۰ درصد نسبت به کسانی که مصرف نمی­‌کرد، کمتر بود.

اگر چه هیچ نشانه و تاثیر مستقیمی از خواص لیموترش برای درمان سرطان یافت نشد اما مشارکت آن در امر پیشگیری از بروز این بیماری انکار ناپذیر است.

خواص لیمو

خواص لیمو

میوه لیمو علاوه بر موثر بودن در روند درمان بیماری­‌ها، می­تواند از بروز بیماری‌‍­های مختلفی نیز در بدن پیشگیری کند و در شرایطی به درمان آن­ها کمک کند.

در ادامه به تاثیرات و خواص لیمو و مزایای استفاده روزانه از آن اشاره می­‌کنیم:

لیموترش حامی مناسبی برای قلب است:

همانطور که می­دانید، لیمو منبع بسیار مناسبی از ویتامین سی و آنتی اکسیدان است. نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می‌­دهد که این مواد مغذی که در خواص لیمو یافت می‌­شوند جهت حفظ سلامتی قلب و بهبود عملکرد آن بسیار ‌مفید بوده و از طرفی دیگر از بروز بیماری­‌های قلبی و سکته جلوگیری می­‌کنند.

در موارد دیگر، آب لیمو برای کاهش فشار خون نیز کاربرد دارد که امروزه در درمان­‌های خانگی این بیماری نیز از آن استفاده می­شود.

خواص لیمو برای تقویت سیستم ایمنی:

همه ما می­دانیم که لیمو یک میوه‌­ی بسیار مناسب برای تقویت سیستم ایمنی است؛ چرا که حاوی مقادیر زیادی از ویتامین سی و آنتی اکسیدان است که می­تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر ابتلا به انواع سرماخوردگی و آنفولانزا تقویت کند.

برای پوست مفید است:

لیمو حاوی مقدار زیادی از ویتامین سی است که یکی از مواد مغذی بسیار مهم برای تولید کلاژن است. کلاژن باعث جوانی و طراوت شدن پوست می­‌شود. همچنین از دیگر خواص لیمو، تاثیر آن بر کاهش چین و چروک­‌های صورت و ایجاد پوستی صاف و تمیز است.

تقویت مو:

ویتامین سی علاوه بر آن که بر روی کلاژن پوست تاثیر دارد، بر کلاژن مو نیز اثرگذار است که باعث می­‌شود تا رشد موها بیشتر شده و فولیکول‌­های مو تقویت شوند.

کاهش ریسک بروز سرطان:

از خواص لیمو ترش برای درمان سرطان می­توان به وجود ترکیباتی مثل ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌­ها در آن اشاره کرد که به بدن کمک می‌­کنند تا با بیماری‌­های کشنده‌­ای مثل سرطان مقابله کند.

همچنین تحقیقات صورت گرفته بر روی حیوانات نشان داده است که ترکیبی به نام نارینگنین که به مقدار زیادی در لیمو یافت می‌­شود، خاصیت ضد سرطانی دارد؛ اگر چه وجود تاثیرات مشابه آن بر روی انسان‌­ها نیازمند مطالعات بیشتری است.

دمنوش گیاهی لیمو

سایر خواص لیمو ترش

بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

لیمو حاوی فیبرهای محلول بسیار زیادی است که باعث بهبود حرکات روده و هضم غذا در معده می­‌شوند. طبق گفته محققین اگر در اول صبح آب لیمو را به همراه یک لیوان آب مصرف کنید، در دراز مدت سیستم گوارش سالمی خواهید داشت و درگیر مشکلاتی مثل یبوست و سو هاضمه نخواهید شد.

کمک به کنترل وزن:

بر اساس گفته متخصصین، ترکیب آب لیمو به همراه یک لیوان آب ولرم و یک قاشق غذاخوری عسل، ترکیبی بسیار مفید و موثر برای لاغری خواهد بود.

لیمو حاوی فیبری به نام پکتین است که پس از وارد شدن به معده، باز شده و احساس سیری بیشتر و طولانی­‌‍تری به فرد دست می­‌دهد؛ بنابراین فرد دیگر برای سیر شدن به دنبال غذاهای فست فودی و ناسالم نخواهد رفت و در نتیجه وزن فرد بالای نمی‌­رود.

جلوگیری از بروز اختلالات دهان:

ویتامین سی یکی از مهم­ترین ویتامین­‌هایی است که ‌وجود آن برای سلامت دهان و دندان ضروری است؛ بنابراین استفاده از لیمو که منبع غنی از این ویتامین است، از بروز اختلالات و بیماری­‌های دهانی جلوگیری‌ می­‌کند.

استفاده موضعی از آب لیمو به عنوان مسکن در کسانی که دندان درد دارند نیز می­تواند بسیار کمک کننده باشد، چرا که لیمو خاصیت ضد التهابی دارد.

جلوگیری از بروز سنگ کلیه:

مقادیر بالای سیتریک اسید در میوه­‌های تازه بخصوص لیمو دیده می­‌شود که بالا بودن این سطح، باعث عملکرد بهتر کلیه و پیشگیری از به وجود آمدن کریستال‌­ها و در نهایت سنگ در کلیه‌­های شخص می­‌شود.

برای عفونت­های گلو مفید است:

متخصصین معمولا به کسانی که از عفونت­‌های گلو و گلو درد رنج ‌می‌­برند، توصیه می­‌کنند که از عصاره‌­های ضد سرفه یا دمنوش گیاهی لیمو استفاده کنند؛ چرا که لیمو خاصیت آنتی باکتریال داشته و باعث کاهش تورم و عفونت در گلو می‌شود.

عوارض جانبی مصرف لیمو

هر دارو و یا ماده غذایی اگر بیش از اندازه مصرف شوند، می­توانند باعث بروز عوارض جانبی شوند؛ بنابراین بهتر است در استفاده از مواد غذایی و دارویی درست و با احتیاط عمل شود.

میوه لیمو نیز از این قاعده مستثنی نیست، اگر چه خواص لیموترش برای درمان سرطان موجب مصرف بیشتر این ماده توسط مبتلایان می­‌شود و مواد موجود در این میوه، محلول در آب هستند و استفاده بیش از حد آن نمی­تواند مشکل خاصی را سبب شود اما با این حال عوارض جانبی خواهد داشت که در ادامه به آن می­‌پردازیم:

خواص لیمو ترش برای درمان سرطان

۱. از آن جایی که لیمو خاصیت اسیدی دارد، استفاده بیش از اندازه آن باعث افزایش اسید معده شده و رفلاکس‌­های اسید معده برای بیمار ایجاد می­‌شود که در صورتی که درمان نشود، موجب ایجاد سوزش و زخم‌­هایی در مری و حلق می‌­شود.

۲. اسید موجود در لیمو، می­تواند باعث افزایش ریسک بروز زخم‌­های شانکر شود. زخم­‌های شانکر نوعی زخم است که به واسطه اسیدی شدن محیط دهان ایجاد می‌­شود.

۳. لیمو و سایر مرکبات در صورت استفاده بیش از حد می­توانند باعث ایجاد میگرن‌­های مکرر شوند.

۴. در شرایطی که از عصاره لیمو به صورت موضعی استفاده شود، ریسک بروز آفتاب سوختگی در آن محل بیشتر خواهد بود.

از آن جایی که هیچ اطلاعات دقیقی از دوز و مقدار مصرف این میوه وجود ندارد، بهتر است مصرف آن با دقت انجام شود تا از بروز عارضه­‌های جانبی ناشی از مصرف بیش از حد آن، جلوگیری شود.

شاید کلیشه‌ای باشد اما بدانید سرطان پایان مسیر نیست، چیزی که در این مسیر مهم است روحیه‌ی جنگندگی و امید شما به بهبودی است، پس امیدوار و قوی بمانید.

هدف ما در سایت بای بای سرطان این است که شما بتوانید امیدتان را تا زمان بهبودی از بیماری زنده نگه دارید.

منابع:

برچسب ها:

به این مقاله چند ستاره میدهید؟

این مطلب را به دوستان خود پیشنهاد دهید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بروزترین مقالات

انزال زیاد و سرطان پروستات

ارتباط بین انزال زیاد و سرطان پروستات: بررسی اسناد و شواهد علمی

1403-06-28
عمل رباتیک سرطان ریه

عمل رباتیک و سرطان ریه: آینده درمان‌های جراحی پیشرفته

1403-06-29
عفونت خون

عفونت خون آیا همان سرطان است؟ 🩸

1402-01-29