بای بای سرطان

مهم­ترین داروهای ضد سرطان

نقش پراهمیت داروها در درمان همه‌­ی بیماری‌­ها علی الخصوص بیماری­‌های مزمنی همچون سرطان بر همگان آشکار است. در حقیقت وجود این داروها و اثرگذاری آن­ها در روند درمان سرطان، نور امید بخشی برای مبتلایان به این بیماری خواهد بود. در ادامه‌­ی این مقاله بای بای سرطان قصد داریم به طور جزئی­‌تری داروهای ضد سرطان مورد استفاده در روند درمان، داروخانه سرطان همچنان موارد موثر در پشگیری از بروز سرطان را بررسی کنیم.

تعریف داروخانه

همانطور که می­دانید داروخانه، محلی است که بیماران داروهای مورد نیاز اعم از داروهای درمانی و یا مکمل­‌های تقویتی و انواع دیگری از محصولات بهداشتی را می‌­توانند تهیه کنند.

با نگاهی به پیشینه‌­ی دارو سرطانی و داروخانه سرطان در می‌­یابیم که تاریخچه آن به چندین سال قبل باز می‌­گردد، جایی که در اوایل قرن ۱۹ داروخانه­‌ها و داروسازی رسما به عنوان رشته و حرفه‌­ای مستقل و جدا از سایر رشته‌­های علوم پزشکی، شروع به فعالیت کرد.

عده‌­ای معتقدند‌ که اولین داروخانه راه اندازی شده در آمریکا و در سال ۱۸۲۳ واقع در شهر نیواورلانز تاسیس شد اما عده‌ای دیگر اذعان داشتند که اولین آن پیش­تر در شهر ویرجینیا تاسیس شده است ولی به علت وقوع جنگ‌­های انقلابی که در آمریکا رخ داده بود، قبل از آن که به ثبت رسمی برسد و شناخته شود، نابود شد.

در سال ۱۸۶۴ در طی جنگ­‌های داخلی آمریکا، داروخانه‌­ای مبنی بر داروخانه­‌ی میدان جنگ به وجود آمده بود که داروها و اقلام مورد نیاز سربازان و مجروحان جنگی را در دسترس آن­ها قرار می­داد.

در سال ۱۹۲۰ داروخانه­‌های تجویزی به وجود ‌آمدند، که علاوه بر فروش دارو و تهیه نسخه مورد نیاز بیماران، خود نیز با توجه به مشکلات بیماران دوز صحیحی از دارو را برای آن­ها تجویز می­‌کردند.

با گذشت زمان و پیشرفت روز افزون تکنولوژی و علم، برخی علاوه بر ارائه دارو، خود نیز بعضی از داروهای خاص بیماران را به صورت دست ساز می­‌ساختند، به طوری که این داروها توسط هیچ کمپانی داروسازی ساخته نمی­‌شد.

در ادامه نیز داروخانه‌­ها به جهت جلوگیری از سو استفاده بعضی افراد، از دادن داروهای مهم و حیاتی به بیماران، بدون وجود نسخه و تجویز پزشک خودداری کردند.

داروخانه سرطان

قوی­ ترین داروهای ضد سرطان

طبق نتایج مطالعات صورت گرفته، درمان سرطان به واسطه روش­‌های مختلف و متود­های درمانی متفاوتی انجام‌ می‌شود.

دارو درمانی و استفاده از داروهای ضد سرطان یکی از روش­‌های مهم و پایه در درمان بسیاری از سرطان‌­ها است که مانند سایر روش‌­های درمانی مزایا و معایب مختص به خود را خواهد داشت.

این داروها یا شیمی‌درمانی، طیفی از داروهای شیمیایی هستند که به واسطه احاطه کردن سلول­‌های بیماری­‌زا و متوقف کردن رشد آن­ها، به نابودی این بیماری می‌­پردازند به شکلی که می­‌توانیم آن­ها را داروخانه سرطان بنامیم.

اگرچه در استفاده از این داروها علاوه بر سلول­‌های بیماری­‌زا، سلول­‌های سالم نیز تحت تاثیر قرار ‌می‌­گیرند و این موضوع را می­توان بزرگترین عیب این دسته از داروها دانست.

این داروها بیشترین تاثیر خود را بر روی مغز استخوان، اندام‌­های تناسلی، دستگاه گوارش و فولیکول­‌های پوست اعمال می‌­کنند.

در ادامه مصرف این داروها، کلیه­‌ها و کبد نیز تحت تاثیر عوارض دارویی قرار می‌­گیرند و از آن جایی که این نواحی ارگان‌های متابولیسم و رفع سمیت بدن هستند، ممکن است آسیب‌­های جبران ناپذیری در استفاده بی رویه از داروها به این ارگان­‌ها وارد شود.

امروزه بیش از ۱۰۰ نوع داروی مختلف و اقلام داروخانه‌­ای، به صورت تک درمانی و یا درمان ترکیبی در شیمی درمانی استفاده می­‌شوند.

برای سالیان متعدد داروهای ضد سرطان مورد استفاده در شیمی درمانی، داروهایی بودند که فقط DNA سلول‌­های سرطانی را هدف قرار می­‌دادند.

البته که این داروها، با توجه به مکانیسم و هدف درمانی که دارند، در دسته‌­های متفاوتی قرار خواهند گرفت.

دسته بندی داروهای ضد سرطان

قصد داریم شما را به داروخانه ­سرطان ببریم و در آن جا به انواع دسته بندی­‌های داروهای ضد سرطان را اشاره کرده و مختصری در مورد هرکدام بیاموزیم.

۱- عوامل آلکیله کننده:

این گونه از داروها، به صورت مستقیم با اضافه کردن متیل و سایر گروه‌­های آلکیله کننده به نوکلئوتیدهای DNA، سلول‌های سرطانی را از بین می‌­برند.

در واقع  به واسطه ایجاد این آسیب­‌ها، سلول سرطانی توانایی تقسیم و رشد خود را از دست می‌­دهد.

همچنین متابولیسم­‌های هوازی و بی­‌هوازی داخل سلول به واسطه آلکیله شدن پروتئین­‌ها و آنزیم‌­ها متوقف می­‌شود و سلول رفته رفته از بین می­رود

داروهای گروه آلکیله کننده ضد سرطانی شامل سیکلوفسفامید، ایفوسفامید، ملفالان و کلرامبوسیل می‌­باشند.

۲- ضد متابولیت‌­ها:

این دسته از داروهای ضد سرطان، با مهار سنتز DNA و RNA سلول بیماری‌­زا و سایر ماکرو مولکول­‌ها از پخش شدن و تقسیم سلول جلوگیری می­‌کنند.

همچنین با تخریب و مهار واحد سازنده DNA و RNA یعنی نوکلئوتیدها این سلول­‌ها از بین خواهند رفت.

مهم­ترین داروهای ضد سرطان این دسته شامل فلوراوراسیل، کپسیتابین، انیلوراسیل، هیدروکسی اوره، مرکاپتوپورین و تیوگوانین می­‌باشند.

۳- آنتی بیوتیک­‌های ضد تومور:

داروهای این دسته دارویی با متعادل کردن جهش­‌ها و تغییراتی که در DNA سلول­‌ها به وجود‌ می‌­آید، از پیدایش سلول‌های جدید سرطانی و پیشرفت سلول‌­های سرطانی که وجود دارند، جلوگیری می­‌کنند.

داروهای ضد سرطان مورد استفاده در این دسته بندی شامل کمپتوتسین، ایرینوتکان، دوکسوروبیسین، دانوروبیسین و الیپیسین می‌­باشند.

۴- داروهای گیاهی:

داروهای گیاهی تاثیرات خود را در مرحله میتوز سلولی با جلوگیری از شکل گیری دوک تقسیم اعمال کرده و از پخش شدن و رشد بیش از حد سلول­‌های سرطانی در بدن جلوگیری می­‌کنند.  

داروهای مورد استفاده در درمان سرطان شامل وین بلاستین، وین کریستین، پودوفیلوتوکسین و تنیپوزید می­باشند.

عوارض داروهای ضد سرطان

پس از گذر از داروخانه­ سرطان، نوبت به بررسی عوارض ناشی از داروهای ضد سرطان می‌­رسد. داروهای مورد استفاده در دارو درمانی و شیمی درمانی علاوه بر از بین بردن سلول­‌های سرطانی و بیماری­‌زا و همچنین کاهش عارضه­‌های سرطان ممکن است عوارض جانبی نیز در پی داشته باشند.

شایع­‌ترین عوارضی که به واسطه مصرف داروهای ضد سرطان به وجود می­‌آیند شامل:

داروخانه­‌ سرطان

به این جهت که توضیحات مربوط به داروها، برای شما ملموس­‌تر باشند، در ادامه چهار داروی برتر درمان داروخانه­ سرطان را به همراه موارد استفاده‌­ی آن­ها آورده‌­ایم.

رِولیمید:

به نام آزمایشگاهی لنالیدومید نیز شناخته می­‌شود، داروی ضد سرطان است که در بیماری­‌های پوستی و انواع سرطان پوست کاربرد دارد.

این دارو بیش از یک دهه است که در لیست پرفروش‌­ترین داروهای به کار رفته در درمان سرطان قرار دارد و از تاثیرات مهم آن می­توان به افزایش رشد و ترمیم کلاژن­‌های پوستی اشاره کرد.

داروی موثر دیگری از داروهای ضد سرطان است که با نام آزمایشگاهی نیولوماب نیز شناخته می­‌شود. این دارو در سرطان­‌های خوش­خیم ریه، سرطان­‌های‌کلیوی و بیماری­‌های لنفوم هوچکین کاربرد دارد.

این نوع از داروها را می­توان در خط اول مبارزه با سرطان ریه به کار گرفت. اپدیوو را می­توان هم به صورت تک درمانی و هم به صورت ترکیبی با روش‌­های دیگر مثل رادیوتراپی و عمل جراحی استفاده کرد.

ایمبروویکا که با نام آزمایشگاهی ایبروتینیب نیز مشهور است در سرطان‌های مزمن خون و سرطانهایی که به گره‌های لنفاوی متاستاز می‌کنند، کاربرد خواهد داشت. همچنین این دارو میتواند در درمان سرطان‌های نادر که احتمال بروز و درمان آنها بسیار کم است نیز مفید عمل کند.

این دارو که با نام آزمایشگاهی پمبرولیزوماب نیز به فروش میرسد در درمان سرطانهای پوست، سرطان‌های ریه خوشخیم و بدخیم و همچنین سرطان‌های متاستاز شده به نواحی سر و گردن کاربرد خواهد داشت. این دارو علاوه بر درمان‌ سرطان‌های نام برده شده، در درمان تومورهایی که به درمان‌های دیگر‌ پاسخ نمیدهند هم موثر واقع می‌شود.

برنامه آموزش به بیماران سرطانی در خصوص نحوه مصرف داروهای ضد سرطان

برنامه آموزش به بیمارهای سرطانی از سال ۱۹۹۵ کلید خورد تا به بیمارانی که دچار سرطان شده‌اند و کسانی که قرار است از این اشخاص مراقبت کنند، آموزش‌های لازم و اطلاعات مفیدی برای شناخت بهتر بیماری خود داده شود.

هدف از اجرای این برنامه، آموزش کامل به تمامی اشخاصی است که نیازمند اطلاعات درباره تمامی بیماری‌های مرتبط با سرطان هستند که این اطلاعات شامل پیشگیری، ریسک فاکتورها، درمان، بقای بیمار و مراقبت‌های مورد نیاز قبل‌ از مرگ می‌باشد. 

معمولا بیماران و اطرافیان آنها، بعد از تشخیص و اطلاع از وجود سرطان شروع به تحقیق و بررسی درباره روش‌های درمانی، مراقبت‌های لازم، متودهای درمانی احتمالی به کار گرفته شده، عوارض جانبی و احتمال درمان و بقای بیمار می‌کنند.

البته که در بسیاری از اشخاص، بیماری بسیار خوشخیم و ضعیف است و بیمار با اقدامات سریع میتواند بیماری را ریشه کن کند.

به طور کلی این آموزش‌هایی که در اختیار عموم مردم بخصوص بیماران مبتلا به سرطان قرار می‌گیرد، باعث می‌شود تا بیمار با روحیه بالا و به دور از استرس و نگرانی در مواجه با این بیماری‌ها برخورد کند و روحیه و انگیزه خود را برای مقابله و درمان از دست ندهد.

شاید کلیشه‌ای باشد اما بدانید سرطان پایان مسیر نیست، چیزی که در این مسیر مهم است روحیه‌ی جنگندگی و امید شما به بهبودی است، پس امیدوار و قوی بمانید.

هدف ما در سایت بای بای سرطان این است که شما بتوانید امیدتان را تا زمان بهبودی از بیماری زنده نگه دارید.

منابع:

خروج از نسخه موبایل